G. MEDVEĎOVÁ - LIGHT IN THE DARKNESS IN THE LIGHT

 

G. MEDVEĎOVÁ - LIGHT IN THE DARKNESS IN THE LIGHT

Publikované dňa: 11 Jan 2017
Autor: Barbara Brathová
Sú veci medzi nebom a zemou. Niektorí v ne veria, iní nie. Niektorí v ne dúfajú, iní zas pochybujú. Sú aj takí, ktorí nás na ne upozorňujú prostredníctvom umenia. Jednou z nich je aj Gabriela Medveďová, slovensko-maďarská dáma z Viedne, ktorá je presvedčená o tom, že náhody neexistujú, že všetko má svoj dôvod, svoje miesto a čas - jednoducho zmysel.

Gabriela Medveďová sa narodila 21. apríla 1965 v Dunajskej Strede na Slovensku. V rokoch 1987-93 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave  maľbu u profesora D. Fischera. V roku 1992 pokračovala v štúdiu v nemeckom Karlsruhe na Akadémii výtvarných umení u prof. Horsta Antesa. V rozpätí rokov 1993 -2000 študovala na Univerzite úžitkového umenia vo Viedni u profesorov A.Frohnera, W. Huttera a W. Herziga. Svoju tvorbu prezentovala na päťdesiatich kolektívnych a viac ako dvadsiatich samostatných výstavách okrem Slovenska, Česka , Rakúska a Maďarska aj v Spojených štátoch amerických, v Poľsku, Švajčiarsku, Číne, Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Rumunsku a Arabských Emirátoch. V priebehu svojej kariéry absolvovala niekoľko medzinárodných sympózií a workshopov v Indonézii, Egypte, Thajsku, Grécku, Španielsku, Anglicku, Belgicku, na Bali a opakovane na Slovensku. Za svoje dielo získala niekoľko cien v roku 1997,2002,2005 a 2010. Autorka sa venuje maľbe, objektom a inštaláciám, ktoré sú založené na hre svetla a tieňa. V maliarskej tvorbe sa koncentruje na geometrické tvary – kruh, štvorec, bod a líniu, ktoré v opakovaní a v minimalizme chápe ako elementy poriadku vesmíru. Abstraktné obrazy založené prevažne na žiarivých, metalických, fluorescenčných farbách svietiacich  v tme s častým používaním zlatej a striebornej v istých fragmentoch evokujú obdobie secesie. Majú svoju štruktúru, systém, zachytávajú vesmír, vedomé aj podvedomé emócie neustále sa konfrontujúce s ráciom.  V kombinácii so svetlom, krehkosťou  a transparentnosťou generujú energiu svetla, šťastia, zmyselnosti, harmónie v kontre s realitou. Vo svojich dielach Gabriela  polarizuje a využíva možnosti farby, svetla, formy, materiálu, transparentnosti. Rieši hranice reality a vnútorného sveta , je výrazne inšpirovaná kultúrou Egypta. Sama tvrdí, že je len  prostriedkom od vyššej dimenzie ( boha ) po výsledok (dielo), ktoré má vyžarovať pozitívnu energiu smerom k vnímateľovi. Autorka žije a tvorí dvadsaťtri rokov vo Viedni, ale sporadicky prináša svoje umenie aj domov na Slovensko. 

Výstava v Divadle Malá scéna STU pod názvom Light in the Darkness & Darkness in the Light definuje princíp autorkinej tvorby, ktorá je založená na hre svetla a tieňa. Vo výtvarnom umení by sme mohli siahať po mnohých autoroch z histórie, ktorí založili svoje obrazy práve na kontre svetla a tmy počnúc vrcholnou renesanciou reprezentovanou Michelangelom až po barok s Tizianom, Caravaggiom a jednoznačne majstrom šerosvitu Rembrandtom. Svetlo je pochopené, nie len ako vonkajšia žiara osvetľujúca objekt, figúru, zátišie, ale skôr ako svetlo mystické, symbolicky vyžarujúce zvnútra smerom vonGabriela Medveďová v genéze svojej tvorby prešla od figurálnej kompozície, cez náladové krajinárske vízie až k jednoduchosti  abstrakcieGeometria – čisté tvary a formy ako kruh, štvorec, obdĺžnik, línia, pás, bod jej v kombinácii s farbou dávajú voľnejšie možnosti alternatív a variant. Obrazy majú často formu kruhu , štvorca, obdĺžnika, občas ich skladá ako diptychy, triptychy, môžu fungovať spolu aj ako solitér. Kruhy sa v ploche prelínajú, tam ich často separuje farbou, alebo paralelne zmnožujú do seba v rôznych úrovniach a veľkostiach, kde ich svetelnosť diferencuje intenzita metalickej, fluorescenčnej farby. Novšie práce sú charakteristické súvislou, zväčša tmavou/čiernou plochou, kde situuje výrazne zlaté plnofarebné kruhy, alebo je plocha súvisle metalická s aplikáciou drobných detailov – bodiek a bodov, ktoré na jednej strane pôsobia dekoratívne, na druhej mysticky v zmysle večného archaického i tajomného odkazu minulých národov, možno iných civilizácii, alebo vesmíru.

Sú to kruhové formy obrazov, ale aj maľované kruhy a špirály, ktoré vnášajú do plochy rotačný pohyb, akýsi  „ringišpíl“ nekonečna evokujúci duchovný rozmer, roztočené energetické čakry profilujúce pokoj a vnútornú harmóniu. Častá zlatá a strieborná metalická farebnosť evokuje obdobie Jugendstil, strihnutý kdesi vplyvom Egyptských kultúr s kovovým výrazom a čiernozlatým znením, a zároveň je to výpoveď súčasná – efektná a ohromujúca, ktorá svojim žiarivým svetlom oslepuje i vťahuje respondenta do hĺbky akousi hypnotickou silou. Kontrasty svetla a tieňa, definujú kontrasty farebné (sýta čierna, zlatá, strieborná, červená, modrá, zelená), zatiaľ čo sa v ploche objavia aj pastelové tóny ružovej, fialovej, žltej, oranžovej. Umelkyňa si ich „požičiava“ zo svetelnej aury, aby vnímateľa podvedome vtiahla do energetických rovín, ktoré sa dajú zachytiť len emóciou a srdcom.  Kruhové motívy evokujúce aj z psychologického hľadiska cit majú svoju mágiu, spirituálny náboj a duchovný rozmer, zatiaľ čo v štvorcových vyjadreniach reprezentujúcich rácio autorka zemitejšie definuje výraznú farebnosť, striktné plošné geometrické vymedzenia, razantné tvarové kombinácie a aj nanášanie koloru má pastóznejší , štruktúrovaný výraz.

Metalické a fluorescenčné farby priznávajú dielam nadstavbový fenomén – po nabití denným, alebo umelým svetlom doslova svietia v tme a koncentrujú v temnote nový výrazový , významový aj optický efekt.  Autorka využíva rôzne formáty od veľkoplošných záležitostí až po komorné obrázky, niektoré odznejú obnažené na plátne, iné skrýva do sklených kaziet ako relikviu. Zatiaľ čo dominanta expozície je na obraze, výraznú časť Gabrielinej tvorby zaujímajú svetelné inštalácie a objekty – farebné, alebo v monochróme, ktoré intenzitou svietenia, perforáciou skla, zdobením farebnými maliarskymi aplikáciami nadobúdajú v rôznej polohe svetla iný vizuálny efekt. Tak ako ročné obdobie,  deň aj noc, či hodina  má svoje charakteristické svetlo, svoju tmu, farbu i náladu tak sú týmito prirodzenými prírodnými vplyvmi „manipulované“ aj diela Gabriely Medveďovej. Tento fenomén svetelnej náhodilosti poskytuje jej dielam široké spektrum vizuálnych definícií, ktoré nanovo fascinujú svojou flexibilitou v závislosti od „farby“ a intenzity svetla, premenlivosti tieňa a hĺbky tmy. Vo filozofickom význame dielo Gabriely Medveďovej nás vracia k osvedčenej pravde o tom, ako jedno bez druhého neexistuje, ako každý živel je závislý od druhého, ako môže pomôcť aj ničiť zároveň, ako všetko so všetkým súvisí a ako v tom celom zdanlivom  chaose  existuje poriadok – vo vesmíre , aj v našej duši. Stačí málo a zároveň k tomu treba veľa – tú harmóniu nájsť. Gabika verí, že svojou tvorbou robí prostredníka vyššej dimenzii, aby sme ju aj my ostatní našli.

Gabriela Medveďová sa narodila na v Dunajskej Strede na Slovensku, študovala v Bratislave, žije dlhodobo a zrejme navždy vo Viedni a z týchto miest sa na striedačku karmicky pozerá na vesmír – ten globálny, aj  ten v nás. Hýbe sa akoby , parafrázujúc verš  skladby nemenovanej kapely - od Čakier k Dunaju.


Zdroj : http://www.mojakultura.sk/sk/clanok/g-medvedova-light-in-the-darkness-in-the-light

IMG_9268-2 IMG_9289-2 IMG_9276-2 IMG_9260-2 IMG_9240-2 IMG_9233-2 IMG_9229-2 IMG_9219-2 IMG_9218-2 IMG_9210-2 IMG_9208-2 IMG_9199-2 IMG_9197-2
23. 1. 2017 | Späť Zdieľať