SUZANE S VEĽKÝM ODKAZOM NA MALEJ SCÉNE

 Ako som už spomínala , stretnúť Zuzku Benkovú je ako návrat do 60tych rokov minulého storočia – jej osobným stylingom, myslením a estetikou života.   Je to aj spätné nakuknutie do čistého (možno naivného) detstva, alebo únik do harmonickej ezoteriky, kde prestane okolitý svet existovať, kde rastú kvety a všetko je závislé od pozitívneho postoja k svetu a jedinou realitou ostane poctivé silné espresso, ktoré vám vo svojom ateliéri v Cvernovke urobí.
 
ZUZANA BENKOVÁ (Suzan) sa narodila v roku 1965 v Poprade. V roku 1989 absolvovala Vysokú školu ekonomickú , v roku 2001 kurz artterapie, 5 rokov sa pohybovala v ateliéri neprofesionálnych výtvarníkov  K&K pod vedením akad. mal. Kataríny Kuzmovej a následne na to od roku 2008 pôsobí v ateliéri GUD a v ateliéri C1,2 v Cvernovke spolu s Mirinofom (Mirom Gábrišom). Vystavovala od roku 2003 až po súčasnosť opakovane v Bratislave, Stupave, Žiline, Košiciach, Ostrave, Mosonmagyarovári, Prahe ,Viedni, Paríži. V roku 2013 absolvovala rezidenčný pobyt v Cité Internacional des Arts v Paríži.  Vo svojej tvorbe sa zaoberá textilným návrhárstvom, využíva často olejomaľbu, kresbu, akryl, odkrývaciu a benzínovú techniku, striekanie,  kombinovanú techniku a venuje sa aj nástennej maľbe.  Inšpiráciou jej bol predovšetkým František Kupka a publikácie Designmuster a Pattern design. Vychádza z konštruktivizmu, využíva opakovaný motív, orientuje sa na geometrickú abstrakciu, ktorá jej dáva priestor slobodnej tvorby neobmedzenej konkrétnymi vecami. Autorka rada hľadá, kombinuje, odkrýva a prepája rôzne priestory.
 
V roku 2012 prezentovala viac ako 30 obrazov v blokoch v Slovenskom národnom divadle. Veľkoplošné plátna zobrazujú abstraktné tvary, prelínajúce sa kruhy a štvorce v bordových, béžových až zlatých tónoch, navodzujú dojem až dekoratívnej abstrakcie. Sú pokojné, tiché a svojim výrazom výsostne ženské. Razantnejší zásah sa profiluje v ďalšom bloku , kde sa objaví výraznejšia špirála v ponurej čiernej, alebo tlmená fialová farebnosť presne vymedzená líniou . Ostré hrany perspektívne vystreľujúce cez plochu obrazu mu dávajú hĺbku a nájde sa aj priestor pre drobný indiferentný detail. Na jednej strane sa maliarske gesto slobodne  uvoľní, na strane druhej je linka presne vedená a vytvára pomocou farebných štruktúr dojem vitrážových okien. Séria komornejších obrazov je prezentovaná v tmavých tónoch s dôrazom na opakujúci sa motív, (muster-vzorku), výtvarníčka  využíva body a bodky, evokujúce miestami perforáciu a toto zmnožené optické pozadie brzdí výrazne farebnými pruhmi. Inde zas pridáva do obrazu viac tvaru , (respektíve body sú väčšie, objavia sa i florálne prvky) a viac farby – k čiernej sa pridá modrá, sýta červená i svetlé nuansy koloru.
 
Najčerstvejšia tvorba je postavená na kontrastoch. U autorky pozorujeme prúd nenápadnej , tušenej kontúry, presne nezadefinovanej, aj farebnosť je tlmená. V ďalšej sérii sa vynoria z plochy prekrývajúce sa elipsy , zarezonuje kombinácia výraznejších tónov (biela, modrá, čierna, šedá, ale aj červená a žltá), kompozícia je uzavretejšia a vyvoláva op-art efekt. Konkrétnejšie, ale stále ostávajúce v znaku,  sú obrazy s kruhovými zmnoženými motívmi dekoratívneho charakteru (klobúky, body, kruhy, špirály).   Zuzana  Benková zanecháva vo svojej tvorbe tichý zašifrovaný odkaz , necháva nás blúdiť labyrintmi myšlienok, úvah a pocitov. Často obraz člení na jednotlivé plochy, v ktorých zanecháva symbolické odkazy, inokedy spája plátna v sériách, ktoré vo výpovedi kontinuálne pokračujú, alebo zobrazované zmnožujú. Priznáva čistotu tvaru a farby, jej výpoveď je hoci nenápadná, ale priamočiara a úprimná. Jej obrazy zväčša nemajú meno, ale majú svoju atmosféru a náladu. Tie, čo meno majú obsahujú v abstraktnom labyrinte aj fragment tušenej konkrétnosti a reality (Kávové zrnko, Strecha, Mesto),inde sú ovplyvnené náklonnosťou ku krajine, respektíve jej mentalite (Made in Japan, Šaman, Úlomky z vlajky), alebo z vizuálnej abstrakcie urobí významovú konkrétnosť na základe zážitku (Je prestreté, Kabát z Paríža, Pod kožou).
 
Zuzana Benková je výtvarníčka, ktorej kreativita sa spredmetňuje predovšetkým v abstraktnej maľbe, avšak jej tvorba sa v poslednom období koncentruje stále viac na úžitkový textil. Sú to predovšetkým kabáty, dámske saká, bundy, peleríny, v ktorých uplatňuje kombináciu materiálov , štruktúr, riasenie, drobné aplikácie s častým a výrazným prvkom ornamentu. Je to akýsi nekonvenčný „konfekčný“ patchwork, ktorý sa dá nosiť a ktorý je vo svojom výtvarnom výraze unikátny. Zväčša voľné strihy,  aj šialené (na prvý pohľad nekombinovateľné kombinácie) siahajú symbolicky kdesi do obdobia „Flower Power“ konca 60tych a začiatku 70tych rokov. Hoci autorka používa florálne prvky sporadicky, v nálade finálneho artefaktu  sa pokútne objaví esencia „detí kvetov“.
 
Odevy Zuzany Benkovej majú svoj vyprofilovaný ojedinelý štýl, ktorý je ľahko zapamätateľný a preto má jedinú „nevýhodu“ – dámy ho nemôžu nosiť často.  A v tomto smere je „v móde“ Suzane zadefinovaná originalita. Autorka sa s matériou, farbami, štruktúrami a strihom hrá, modelom priznáva istý moment intuitívnej (až detinsky naivnej) šantivosti, bezbrehej veselosti a zároveň akcentuje v textíliách akúsi divadelnú výpravnosť, ktorá má svoj jazyk, výraz a výpovednú hodnotu. Nie sú to teda iba šaty, ktoré sa nosia (precízne krajčírsky spracované), ale predovšetkým artefakt, ktorý charakterizuje povahu a cítenie výtvarníčky a v konečnom dôsledku do istej miery charakterizuje aj užívateľa. Modely Zuzany Benkovej nesú v sebe optimistickú informáciu o pozitívnom nazeraní na svet v celej škále ezoterického myslenia , naturálneho prežívania a slobodnej ujetosti. Svojou kolekciou kabátov sa prezentuje často na módnych prehliadkach pri rôznych príležitostiach V Starej tržnici, na tzv. Dobrom trhu, v divadle MS STU  v Bratislave , na výstavách v Prahe a Mosoni, za zmienku stojí aj Vienna Fashion Show na jar 2012, alebo Trienale Internacionale D ´art Interporair de Paris v januári 2013. 
 
Neodmysliteľnou súčasťou tvorby Suzane je aj participovanie v performance z dielne Cvernovky od roku 2005. V rokoch 2005 – 2011 účinkovala v projekte CINEMAAT v Umelke (SVÚ) a od roku 2014 až po súčasnosť je aktívna v multimediálnej performance na báze kumulácií médií live music, projekcie, animácie, poézii, tanca – MULTILAB, kde hrá prevažne na netradičné hudobné nástroje.
 
Stretnúť Suzane je ako návrat do 60tych rokov minulého storočia. Akoby práve s čelenkou vo vlasoch a v kvetovaných nohaviciach vyskočila zo starého pomaľovaného Volkswagenu a živelne začala na lúke tancovať a búšiť do rituálneho bubna. Na chvíľu je to príjemné, tu to začína a aj končí. Zuzka Benková je od Popradu, (kde sa narodila), cez Moson, (kde býva) až po Bratislavu, (kde pracuje) vzdialená od nerestí opiátov, voľnej lásky a vône trávy. Je to zodpovedná matka a realisticky zmýšľajúca, tolerantná partnerka. Jej jedinou nekonvenčnou improvizáciou je jej tvorba. V nej žije duša Suzane - krehkej bytosti z industriálneho sveta. Pre mňa však vždy ostane skrátka Zsuzsu.    
 
fb30147c2d43870d9ef1f0b8840f8cdb781a46a6 d4ca6109c1953d702703d2078bb02a72c6119928 abe8ce70c87a0163b987986b983c850513b39304 50823e7cb535702138128ef5b7309b031d858ff3 7be81170ef134ab3120536eaecae6b61a59ec54a fa41f2046b6742a02d04ebf3778825952826cd0d e0715f875da522300ccc794c70a7f4070a3a9db5 cefeb3faf7b42fd2a25003aa03a40285e480aff1 c3330732e6f6e46a364babae633515007ec86b2f be464a44f8dc0f1a9dfd5f983a5374eaa585b40b b4f572d6d01653e103249296e7736c4413ee21e9 acf6c92f14e2588ad6dbcd203b903b2f341ddcf5 a95b89cd517260847277c3c68e9cc39197d63bb1 46319eaba56cc7eb89f29b758101a042af868d9f 4983b2f1b04ddcb86fd9fa71864505837c7e0282 01353e89009c21d94d997b1a96eeef8985144e27 221e1dc929c5e96f7d01b22a2a1addbfac919aed 44c2f4ea3038abb4c9b6e7373ce5fe9781a6a0d9 1ffcaee169494c6551a504c5328bee20b1a551d4
9. 5. 2016 | Späť Zdieľať

<júl 2019>
poutstštpisone
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Fotoreportáže

Zobraziť viac